Saturday, September 5, 2009

Jom Buat Kuih Raya~



Dalam kesibukan di bulan Ramadhan ini, sempat lagi saya belajar membuat dua jenis kuih yang tidak pernah lagi dipelajari cara-cara membuatnya.

Memandangkan mama saya pun bersemangat untuk mengajar dan menurunkan 'ilmu' yang dikatakannya 'turun-temurun' ..hehe..saya pun, OK la..saya belajar buat.

Lagipun, masa makan moreh lepas habis terawih, saya sempat 'mencuri' beberapa kuih utnuk dibawa balik ke rumah( daripada membazir takde orang makan, lebih baik bawa balik kan.. =D)




" Yah rasa la kan mak, lagi 20 tahun, mesti orang yang pandai buat kuih tradisional Melayu ni jadi kaya-raya. Sebab semua orang dah tak reti nak buat kuih- main beli jer. Baik belajar buat kuih ni, buka bisnes - boleh jadi kaya..hehe"



Antara sebab lain yang menjadikan saya teruja untuk membuat kuih-kuih ni adalah kerana - memasak menghilangkan stress. Bagi mengelakkan diri ini semakin stress melayan karenah & ragam manusia serta melaksanakan tanggunjawab yang tidak henti.. bak kata 'bapak' saya - take it easy..pergilah rehat. haha..

Juga bagi mempromosikan laman web Resipi Iluvislam yang menerima kenaikan pengunjung 100% pabila tiba bulan Ramdhan ini, jom kita sama-sama bersemangat berkongsi resipi juadah berbuka dan judah hari raya....

tagline tak rasami Team Resipi : Jom KOngsi Resipi! \(^_^)/

Supaya anda semua lebih teruja untuk memantapkan skill membuat kuih, ini dia 'stimulus' untuk anda....




JEM TAT NENAS
Pineapple Jam Tart



KUIH LOYANG
loyang
Berminat untuk mendapatkan resipi - resipi kuih raya ataupun juadah enak lagi menyelerakan...layari laman web resipi masakan iluvislam.com!

No comments:

Post a Comment