Sunday, June 20, 2010

Kembara Tian Xia...2010

Apa akan terjadi apabila kita bersendirian...



Rasulullah saw bersabda:

Syaitan itu akan menerkam manusia yang menyendiri,
seperti serigala menerkam kambing yang terpisah dari kawanannya.”
(H.R. Ahmad)


PUISI 2010 - Nantikan Disember ini!

Monday, May 31, 2010

What We Can Do.

AMBIL PEDULI!

1. Berita Langsung tentang FOLTILLA ATTACK: [klik-klik]

2. Jika warga PPIMI berkelapangan:
Tempat: The Spire
Masa: 6 petang
Aktiviti: March to Israeli Embassy in protest at Flotilla murders
Saranan: Muslimat, mohon berhati-hati dan bersederhana.
Semua, jaga solat, pergaulan dan bersederhana

3. Tempat : Masjid atau Bilik sendiri
Masa: Bila-bila Masa
Aktiviti: SOLAT HAJAT untuk GAZA Freedom Foltilla

Sedikit ingatan buat diri dan semua :

Mudah2an sokongan kita pada Gaza dan Palestin adalah atas dasar menuju keredhaan Allah, bukan hanya tindakan reaktif semata2, bukan hanya atas dasar kemanusiaan semata2, tapi atas dasar aqidah.. Dalam kita berdoa untuk saudara kita di sana, doa juga mudah2an Allah tempatkan kita di kalangan org2 yg soleh. Tanya pada diri,


sudahkah aku menjadi seorang Muslim yang sebenar-benarnya?



Keyword: NIAT. Bersederhana.

Allahualam.

Sunday, May 23, 2010

Macam WOW sangat...




Anda tertanya-tanya apa bezanya WOW dengan program pre-departure lain?

Anda ingin tahu apakah faktor-faktor yang menjadikan WOW sentiasa WOW??

Mengapa WOW adalah program pre-departure No. 1 yang wajib dihadiri oleh pelajar yang bakal ke luar negara???


1. WOW menampilkan penceramah yang cukup tersohor iaitu Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, pemilik blog popular saifulislam.com. Ustaz mempunyai pengalaman menetap di luar negara dan masak dengan situasi dan cabaran yang dihadapi oleh pelajar Muslim di luar negara.

2. WOW juga menampilkan speaker-speaker mantap di kalangan mahasiswa dan bekas mahasiswa dalam dan luar negara yang aktif menyumbang kepada komuniti dalam & luar negara. Antaranya Presiden iluvislam.com sendiri, Imran Koyube, Naib Presiden iluvislam.com Wan Yusof Wan Jeffrey dan Brother Fawwaz, graduan akauntan University of Manchester.

3. WOW merupakan salah satu rangkaian program menarik dan berkualiti anjuran laman web islamik popular di Malaysia,iaitu iluvislam.com dengan lebih 30juta pengunjung laman dan hampir 180,000 facebook fans. Anda berpeluang menjadi sebahagian daripada keluarga besar iluvislam.com dengan menyertai WOW. Rasai pengalaman hebat berjumpa secara 'live' dengan krew-krew iluvislam.com.

4. Dengan bayaran pada kadar minima, anda berpeluang mengutip mutiara ilmu dan menimba pengalaman berharga yang nilaiannya tiada bandingan! Suatu program yang bersifat holistik, menggabungkan aspek rohani, jasmani dan intelektual sesuai dengan keadaan anda sebagai pelajar yang bakal ke luar negara. Dengan pengalaman selama 2 tahun menganjurkan WOW, tentu sekali kami lebih tahu apa yang anda perlukan!

5. WOW mempunyai barisan ahli yang berdedikasi dan bersemangat - berpadu tenaga dan mengerah idea untuk menghasilkan sebuah modul segar yang insyaAllah diharap dapat membantu dan memberi impak serta anjakan kepada paradigma anda sebelum anda ke luar negara. Dengan konsep yang diadaptasi daripada buku best-seller Who Moved My Cheese, tentu sekali ia menjanjikan sesuatu yang cukup berlainan daripada program lain.

6. WOW juga akan dihadiri oleh para seniors yang juga terdiri daripada pelajar yang telahpun berada di luar negara untuk berkongsi ilmu, pengalaman dan cabaran yang bakal dihadapi sebagai pelajar luar negara. Mereka semua teruja dan tidak sabar bertemu dengan anda semua!

7. WOW kali ini berusaha untuk memberikan input dan tips-tips yang membantu adik-adik semua, dari sekecil-kecil perkara remeh-temeh seperti rempah ratus, beras, membuat visa dan sebagainya...sehinggalah ke saat anda menimbang bagasi anda untuk lepas di lapangan terbang nanti. Juga paling penting, tips dan bekalan ilmu berkaitan akidah dan ibadah, aspek yang cukup mencabar dan baru yang bakal anda tempuhi apabila berada di luar negara kelak..

8. WOW juga terbuka kepada mana-mana bakal pelajar luar negara tidak mengira dari mana kolej persediaan anda sebelum ini. Anda semua layak dan dialu-alukan menyertai WOW!


Jadi, WOW sangat ke WOW ni?

Nak tahu WOW atau tidak - anda perlu merasainya sendiri.

Ramai yang telah merasai kehebatan WOW tahun lepas, jadi anda bila lagi?





Jom sama-sama gegarkan pelancaran Fenomena WOW pukul 2pm waktu UK atau 9pm waktu Malaysia di Facebook.

Sunday, May 16, 2010

16 May Yang Tiada Signifikan?


16 May

Melihat tarikh ini rata-rata kita akan teringat zaman persekolahan, kolej, universiti dan lain-lain yang mana kita bergelar pelajar dan menerima ilmu daripada insan yang digelar pendidik ie. cikgu atau guru.

16 May adalah Hari Guru di Malaysia.

Tahniah dan sekalung penghargaan buat kesemua tenaga pengajar yang telah menabur jasa mendidik dan menabur mutiara ilmu kepada diri saya semenjak di Tadika Kemas, SK Marian Convent, SM Convent, SBP Integrasi Gopeng, Matrikulasi Gopeng, Kolej Mara Banting dan kini di Royal College of Surgeons, Ireland.


16 May 1987

Tarikh di atas adalah tarikh saya telah dilahirkan oleh ibu saya, Zahrah Md Noh.

Tarikh yang telah ditakdirkan Allah swt, saya keluar ke dunia sementara setelah berazam dan berjanji pada al- Khaliq untuk berpegang teguh pada kalimah 'La ila ha illahallah' dan melaksanakan ibadah serta kewajipan sebagai khalifah.

Seingat saya, semenjak kecil saya tidak diajar dan dibiasakan dengan budaya meraikan hari jadi secara bersungguh-sungguh. Sebelum saya ke sekolah asrama penuh, saya tidak pernah merasakan hari jadi adalah satu hari yang signifikan untuk disambut dan sebagainya.

Malah saya tidak pernah tahu bahawa adalah seolah-olah satu kewajipan untuk kita memberi ucapan 'selamat hari jadi' atau lebih hebat lagi mengatur majlis khas untuk meraikan hari jadi seseorang.

Sehinggalah ketika berada di asrama, kawan-kawan mengatur sambutan hari jadi yang bersungguh buat saya sehingga bergelap satu aspuri ketika itu dek kerana ingin menjayakan rancangan tersebut.

Terima kasih buat sahabat yang bertungkus lumus dan membuat saya terharu.
Kerana kalian, ketika baru saya tahu (belajar) bahawa rupa-rupanya hari jadi kawan-kawan perlu disambut.

Namun, tahu tidak semestinya melahirkan mahu. Sehingga kini, saya masih lagi tidak merasakan hari jadi saya (bukan orang lain) adalah hari yang tiada signifikan untuk disambut dengan meriah dan dihujani ucapan-ucapan 'selamat hari jadi'.

Sahabat saya tidak percaya apabila saya mengatakan pada sahabat saya bahawa saya tidak kecil hati atau terasa andai ada sahabat yang tidak mengucapkan hari jadi atau mengingati hari jadi saya. Dalam erti kata lain, saya tidak kisah atau ambil hati jika hari jadi saya berlalu tanpa sebarang 'acknowledgement' daripada kawan-kawan malah daripada keluarga atau ibu bapa tersayang..

Saya telah 'unpublished' tarikh hari jadi saya di Facebook kerana berdasarkan pengalaman tahun lepas, wall FB dipenuhi dengan ucapan..serabut FB dibuatnya..

Ada yang tidak pernah saya kenali, perempuan boleh lagi diterima tetapi jika lelaki, mungkin saya kurang selesa. Tambahan jika ia datang dari mereka yang di alam realiti tidak pernah bertegur sapa tiba-tiba terangkat rasa malu apabila di alam maya.

Jadi, semenjak awal Mei tarikh itu lenyap dari FB. Hanya mereka yang mengenali dan tahu tarikh tersebut akan mengingati saya pada tarikh 16 May.



Doa & ingatan tersayang

Ketika saat menulis entri ini, ibu bapa saya sendiri tiada menghantar mesej atau telefon atau apa sahaja konotasi mengucap selamat hari jadi dan sebagainya. Dan sekelumit pun saya tidak terasa atau berkecil hati kerana memang sudah terbiasa begitu. Saya pun kadang-kadang terlupa hari jadi ibu bapa dan adik-beradik sendiri. =P

Saya yakin dan percaya bahawa ibu bapa saya adalah insan yang sentiasa tidak lekang dan tidak putus dari mendoakan saya. Setiap waktu dan hari. Dan doa itu yang teramat sangat saya dambakan berbanding ucapan yang hadir setahun sekali.

Malah, doa dari anak kepada ibu bapa serta berbuat baik kepada mereka itulah yang menjadi kewajipan untuk saya tunaikan dahulu sepanjang masa berbanding melakukannya setahun sekali.

Sedangkan hari jadi orang yang paling saya sayangi di dunia ini pun saya boleh terlupa dan tidak ambil kisah, inikan pula hari jadi sahabat-sahabat...

Minta maaf sangat-sangat pada sahabat yang mungkin terasa kerana tidak mendapat ucapan hari jadi daripada saya. Minta maaf bagi yang mungkin berkecil hati andai tiada hadiah yang dikirimkan.

Sesungguhnya saya amat berusaha keras untuk mengingati dan memberikan hadiah pada sahabt-sahabat saya. Jika perbuatan sebegitu mampu menggembirakan anda semua, insyaAllah saya akan berusaha keras lagi kerana kebanyakan masa saya gagal berbuat demikian.

Bukan kerana saya tidak sayang pada keluarga. Bukan kerana saya tidak menghargai persahabatan kita. Namun, ada sebab yang lebih besar dan lebih penting bagi saya berbanding sekadar memberi ucapan semata-mata. Ada cara yang lebih ikhlas dan bermakna berbanding ucapan dan sambutan semata-mata.

Jika dahulu, saya tidak ambil kisah hal hari jadi dek kerana sudah dididik sebegitu semenjak kecil. Namun kini, walaupun mengetahui signifkasi dan kepentingan hari jadi kepada orang lain, saya masih agak keberatan untuk meraikan hari jadi sendiri dan mungkin orang lain.

Meraikan hari jadi bukan kewajipan sebagai umat islam. Tiada dalam sunnah Rasulullah. Memberikan ucapan 'selamat hari jadi' juga tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah. Apatah lagi membeli kek, meniup lilin, membuat majlis dan 'kewajipan' memberi kad/hadiah kepada si 'birthday girl.boy'.

Kerana sebab itu, saya masih lagi berpegang bahawa saya kurang suka hari jadi disambut seolah-olah ia adalah satu kewajipan atau satu hak yang mesti ditunaikan oleh seorang muslim kepada seorang muslim yang lain.

Hak seorang muslim kepada muslim yang lain yang WAJIB ditunaikan hanya ada enam (setahu saya) :

Dari Abi Hurairah (ra) katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam):
Hak muslim terhadap muslim lainnya ada enam. (Baginda) ditanya: Apakah hak-hak tersebut, ya Rasulullah? Jawab baginda:

1. Jika kamu bertemu dengannya, ucapkanlah salam padanya.
2. Jika dia mengundangmu, hadirilah undangannya.
3. Jika dia minta nasihatmu, berilah dia nasihat.
4. Jika dia bersin dan bertahmid, maka tasymitkan dia.
5. Jika dia sakit, maka kunjungilah dia.
6. Jika dia meninggal dunia, maka ikutilah (jenazah)nya.

(Hadis Riwayat Muslim)


Adakah saya menentang atau menyelar mereka yang suka menyambut hari jadi dan berusaha bersungguh-sungguh menyambut hari jadi sahabat mereka?

Tidak sama sekali. Malah, saya kagum dan menyambut baik sahabat-sahabat yang begitu prihatin dan bertungkus lumus menyambut hari jadi sahabat mereka.

Namun, apa yang saya harapkan adalah niat mereka tidak terpesong dari menjadikan atau meniatkan bahawa hari jadi adalah satu peristiwa yang mesti atau wajib disambut dan seolah-olah menjadi satu kesalahan atau dosa jika tidak disambut atau diucap.

Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menunaikan 'kewajipan' hari jadi ini berbanding 6 kewajipan yang disebut dalam hadis di atas?

Berapa ramai yang apabila sahabatnya mengucapkan Alhamdulillah selepas bersin lalu disambutnya dengan ' Yarhamkillah'?

sedangkan orang kafir juga pandai mengucap 'god bless you' apabila mendengar orang lain bersin.

Jadi, adakah selama ini kita meraikan hari jadi sahabat kerana merasakan ia adalah satu kewajipan yang mesti ditunaikan? Tepuk dada, tanya iman.

Jika entri ini dibaca sepintas lalu, mungkin dirasakan seolah-olah saya begitu menentang sambutan hari jadi.

Namun, sekali lagi ditegaskan - saya tiada masalah bagi mereka yang berusaha dan prihatin terhadap hari jadi keluarga dan sahabat mereka. Malah, saya turut berusaha menyambut dan meraikan hari jadi sahabat-sahabat saya.


Medium dakwah

Memandangkan hari jadi adalah satu hari yang dianggap istimewa dalam diri setiap individu pada masa kini. Ia sepatutnya menjadi medium atau senjata dakwah dan memberi tazkirah kepada sahabat yang mungkin kita 'segan' memberi nasihat sebelum ini.

Saya kagum dan terharu dengan sahabat yang secara 'semulajadi' memang sungguh prihatin dan berusaha menyambut hari jadi sahabatnya. Kerana ia adalah satu mujahadah bagi saya apabila ingin mengingati, memberikan hadiah dan menimbulkan rasa teruja menggembirakan sahabat di hari lahirnya.

Sukar sekali bagi diri ini apabila diri sendiri tak teruja hatta menyambut hari jadi sendiri.

Namun insyaallah banyak kebaikan dan pahala boleh kita dapat kerana usaha tersebut.

Mengapa?

Kerana ;

1. Apabila kita mengingati hari jadi sahabat kita, ia akan memberi kegembiraan kepadanya. Bukankah menggembirakan orang lain terutama sahabt kita adalah satu kebajikan? Hatta senyum sahaja sudah dikria sedekah.

2. Semasa hari jadi, ramai yang akan memberi hadiah kepada sahabat kita. Hadiah itu tentu sekali menggembirakan sahabat yang menerima terutama apabila ia hadiah yang disukainya.

3. Ketika hari jadi, ada yang menyelitkan peringatan/tazkirah dalam ucapan hari jadi mereka. Inilah peluang yang mana kita saling menasihati dan berpesan-pesan kepada orang lain.

4. Ketika sambutan hari jadi, kita memberi makan dan mengumpulkan sahabat-sahabat dalam suasana yang baik dan ceria.. Kan seronok begitu?

5. Hari jadi mampu mengeratkan ukhuwwah dan menyambung tali silaturahim yang lama terputus. Ketika inilah, sahabat yang telah lama tidak bertanya khabar tiba-tiba memberi ucapan tanda ingatan. Yang lebih menarik memberi peringatan tentang hakikat kematian. =)

6. Di hari jadi kita, mungkin ada yang terdetik untuk berdoa kesejahteraan dan kebahagiaan kita. Malah ada yang mungkin menunaikan solat hajat memohon kesejahteraan sahabat tersebut. Masya-Allah..yang ini lagi hebat. Doa sahabat kepada sahabatnya tentu lebih mudah termakbul~


Dan mungkin banyak lagi mungkin hikmah yang boleh diterjemahkan jika kita memanipulasikan hari jadi kepada hari untuk kita mengeratkan ukhuwwah, hari untuk kita menggembirakan sahabat kita, hari untuk kita bersedekah dalam pelbagai cara, hari untuk kita sama-sama mengingatkan sahabat dan hari untuk kita mendoakan sahabat kita etc.

Daripada tiada langsung hari yang sedemikian, mungkin ada baiknya dalam masyarakat yang begitu mengagungkan hari jadi, menggunakan hari jadi untuk saling mengerjakan kebajikan dan memperbanyakkan doa kepada sahabat kita.

Alangkah indahnya andai ucapan hari jadi digantikan dengan doa dan tazkirah kepada sahabat kita di hari jadinya.

Alangkah baiknya andai majlis hari jadi menjadi majlis tautan ukhuwwah dan keinsafan pada kita berbanding menjadi majlis gelak ketawa yang dipenuhi hiburan dan permainan yang melalaikan.

Alangkah bagusnya andai hadiah yang diberi bukan sekadar satu ritual dan simbol ingatan sebaliknya diniatkan untuk memberi kegembiraan kepada yang menerimanya.

Janganlah menunggu ketika hari jadi sahabat kita tiba baru kita cuba menggembirakannya. Janganlah menunggu hari jadi tiba, baru kita teringat untuk mendoakan dan memberi tazkirah kepadanya.
Janganlah menunggu hari jadi, baru ingin disambung tali silaturrahim yang dahulunya menyepi tanpa khabar berita.

Dan lebih penting lagi, janganlah menjadikan hari jadi sebagai hari yang dipenuhi maksiat dan kegiatan yang melalaikan dan tiada menambahkan iman.

Di kesempatan ini, terima kasih kepada sahabat yang mengirimkan ucapan dan doa di hari jadi saya. Juga kepada adik rumah dan adik usrah yang begitu berusaha berkomplot menjayakan konspirasi 'surprise' sambutan hari jadi saya. Saya mengaku sedikit terkejut walaupun dapat menghidu dari awal.. =D

Juga kepada sahabat yang mengirimkan teks ucapan, memberikan hadiah, membelanja makan minum dan menemani diri ini pada hari jadi saya.

Alhamdulillah..Tidak pernah dalam sehari mendapat jemputan makan-makan sampai empat. Minta maaf tidak dapat penuhi semuanya, insyaAllah bukan hari jadi pun boleh je nak belanja saya makan.. =P

Terima kasih semua kerana berusaha menggembirakan saya di hari jadi ini. Semoga segala yang dilakukan adalah demi mendapat keredhaan-Nya.

Sayang anda semua! =)




Luv 'em! =)




Sunday, April 18, 2010

Sensei No Tsuki

poster

Maklumat lanjut, sila klik sini!

Wednesday, April 14, 2010

Having a hard day...?



Think again.


video


credit to the video maker.

Sunday, March 21, 2010

Kecintaanku..

Bismillahirrahmanir rahim...


Pernahkah anda dengar tentang laman web
ini ?

Atau pernah nampak logo ini
di mana -mana?



Pernahkah anda mengimpikan untuk menjadi sebahagian daripada kami di
?



Sesungguhnya medan untuk berdakwah itu luas...Ambillah peluang ini untuk bersama-sama kami menyebarkan kecintaan terhadap Islam kepada semua..

Jika di Mini PUISI anda semua sudah faham akan kewajipan berdakwah dan bergerak secara berkumpulan...

Jadi!

Jom bersama- sama kami di

untuk sama-sama menyebarkan ayat-ayat cinta, InsyaAllah..


Kenali
. KLIK!


Islam memerlukan anda. Ya, ANDA!


Jawatan yang ditawarkan :

1. Editor online dakwah to non muslim

2. Editor online resepi

3. Wartawan online education

4. Penganalisa artikel

Details yang diperlukan :

Nama:
Email:
Uni:
Bidang:
Tahun:
Jawatan yg dipilih:

Kepada yang berminat untuk menyertai keluarga besar iluvislam.com berdasarkan tawaran jawatan di atas, sila emelkan butir-butir yang diperlukan seperti di atas kepada people@iluvislam.com


Jazakumullahu Khayran Jaza...

Kind regards,

Nadiah Zainal Abidin
Crew of iLuvislam.com
Email : hydenmay_16@ yahoo.com
Phone :+353 85 7706862

Wednesday, March 10, 2010

Kaizen Muslim Generation : Your Spirit Rejuvenated

People say opportunity only comes ONCE.

But sometimes, people tend to be wrong..

This Spring. PPIMI. CCMB. PUISI.


Rejuvenating the spirit of Kaizen Muslim Generation.


PUISI Revisited : Your Spirit Rejuvenated!

Thursday, February 4, 2010

Konsert : What Say You?

Emel di bawah adalah respon kepada emel yang dihantar ke YG PPIMI berkenaan isu Konsert di Dublin yang sejak tahun lepas hangat dipromosikan di Facebook.

Nak tahu isu lebih lanjut, sertai Yahoo! Group PPIMI sekarang.

HTML code:


Click to join ppimi



__________________________________________________________________

Bismillahirrahmanir rahim.

Alhamdulillah, masih ada lagi mahasiswa Dublin yang peka dan concern tentang perkara ni.

Rasanya ramai di antara kita yang sedar tentang perkara ini..tapi tak ramai yang nak berkongsi pandangan/pendirian dengan menzahirkannya untuk tatapan umum.

Bagi yang pandai menimbang baik buruk mengikut neraca Islam - maka mungkin dia akan memilih untuk tidak menghadiri mana-mana konsert, upacara atau program yang dirasakan akan melalaikan atau diselubungi maksiat.

Tapi, masih ada (dan ramai) manusia yang bergelar mahasiswa ini yang saban hari dibius dengan suntikan hasutan syaitan & hawa nafsu termasuk diri saya sendiri, anda dan sesiapa yang bergelar Muslim.

Bukan mereka tak pandai, jika tidak masakan dapat terima duit amanah rakyat untuk belajar di Dublin tercinta ni.

Nak kata tak matang (atau tua), tidak juga - kalau tak masakan ramai yang sibuk bergayutan dan berpacaran dengan pasangan 'halal' tanpa nikah dan pulang lewat malam.

Malah ada yang tanpa segan silu bertandang ke rumah berlainan jantina bagi menzahirkan 'kematangan' yang disamaertikan sebagai kebebasan untuk membuat segalanya tanpa kongkongan sesiapa sahaja.

Kebanyakan dari kita semuanya boleh berfikir (cuma mungkin selalunya malas berfikir) , jadi untuk terus mengatakan 'TIDAK' dan 'HARAM' kepada pelajar-pelajar otak geliga lagi bijaksana ibarat menghalang budak-budak, lagi dihalang, lagi nak dibuatnya. Kalau budak-budak yang belum mumaiyiz, logik juga kenapa degil juga. Tapi, kalau dah dikurniakan akal,baligh lagi matang serta bijaksana bagaimana pula? Allahu'alam.

Demi bersangka baik, mungkin ramai yang tidak sedar atau kurang ilmu akan yang perbuatan menghadiri konsert-konsert melalaikan ini sebenarnya tidak di'apporove' dalam Islam. Jazakillah buat saudari Hanis yang meletakkan hujah dan pendapat dari ulama' baik Malaysia mahupun dunia. Semoga ilmu yang dikongsi itu diamalkan.

Namun seringkali, hujah yang sering didengari : "kami bukannya buat apapun, dengar lagu dan enjoy dengan kawan-kawan je. Tak tinggal solat pun." Bukannya nak pergi, tapi semua kawan pun pergi..nanti diorg kata apa pulak.. Peer Pressure!~

Bukan salah mereka berhujah begitu, tetapi kerana kurangnya ilmu dan 'bengkok'nya sistem nilai yang dibina sedari kecil yang bukan berpaksikan akidah Islam yang sebenar. Hakikatnya, ramai sahabt-sahabat kita yang acapkali berusaha memperbaiki diri termasuk diri saya sendiri namun soalnya betapa kuat diri itu berusaha dan betapa ramai dari kita yang sedia membantu tanpa berburuk sangka.

Bila diri sentiasa kalah dan tunduk dengan nafsu dan pujukan syaitan, mungkin kerana kurangnya kekuatan dalam diri.Malah mungkin juga kerana kurangnya keyakinan bahawa api neraka itu benar dan azab neraka itu pedih. Oleh sebab itu, sama ada konsert itu selari dengan syarak atau tidak, sama ada program itu ada arak atau tidak, bukan lagi menjadi perkara utama yang diteliti.

Walaupun begitu, sedih juga bila melihat ada pula yang dahulunya sekolah agama dan penuh ilmu agama dihafal dan diterjemahkan sebagai 'A' di atas kertas juga menjuarai perbuatan melalaikan sebegini.Mungkinkah salah sistem pendidikan Malaysia kerana tidak berjaya menjadikan ilmu agama yang 'disumbat' ke diri pelajar seterusnya diamalkan dan disebarkan? Saya pun tidak tahu..

Saya sendiri tidak banyak ilmu ( bukan sekolah agama pun) tapi demi menyahut seruan saudari Hanis untuk berkongsi pendirian atas nama dakwah, ini adalah pendirian saya ;

Ya, saya tidak setuju dan tidak suka perbuatan sahabat-sahabat seakidah, yang turut sama melafazkan kalimah syahadah tetapi masih pergi ke konsert yang diketahui diselubungi maksiat dan melalaikan diri dari mengingati Allah.

Tetapi, jika ingin terus menerjah golongan 'kaki konsert' yang melalaikan seperti 'Haram police' bukanlah kaedah yang sesuai bagi semua orang. Seringkali orang-orang yang ditegur ini merasakan 'golongan bajet baik' ini sengaja ingin mengongkong dan menyibuk tentang hal urusan mereka di dunia. (di akhirat nanti ,pandai-pandailah membawa diri kerana tiada yang nak sibuk-sibuk hal orang lain)

Jadi, sebaiknya kita 'tailor'kan setiap 'approach' untuk menegur baik menasihati sahabat-sahabat kita atas dasar kasih sayang dan juga atas dasar tanggungjawab 'amar makruf,nahi mungkar' bagi pihak yang sedar peranan kita sebagai khalifah muka bumi.

Tugas bagi mereka yang sedar inilah untuk terus berusaha 'melurus'kan kembali iman dan sistem nilai sahabat-sahabat yang kita kasihi kerana Allah. Mereka berubah atau tidak, Allah yang tentukan. Kita menegur bukan kerana ingin berlagak diri lebih baik sebab kita tak minat konsert, tak pergi konsert atau tak pernah ke konsert atau apa-apa sebab yang membuatkan kita merasai diri lebih baik dari mereka yang ditegur tetapi atas dasar kasih sayang dan amanah yang dipikul sebagai khalifah.

Apapun, syabas kepada saudari Hanis kerana membangkitkan perbincangan ini. (boring juga asyik sembang pasal warna kan..)

Jadi, khabarnya ramai antara kita yang mempunyai pendirian, tapi mengapa tidak dikongsikan yea?

Allahu'alam

Wa aquli qauli haza wa astaghfirullah hal ‘azim li walakum.

Wassalam wbt.


p/s : Jom Say 'NO' to Valentine's Day! Instead of kita terlebih bersemangat mengutuk,beristighf ar panjang dan beria-ria memandang serong pada sahabat kita yang menyambutnya - jom jadi lebih proaktif dengan sebarkan ilmu dan kefahaman pada semua mengapa kita katakan NO' pada Valentine's Day. Kerana terlalu ramai di luar sana(atau di sekitar anda) yang tidak tahu dan pura-pura tak tahu tentang sambutan Valentine's Day dari sudut syarak.

____________________________________________________________________

Jangan lupa AGM PPIMI Sabtu ini, 6 Feb 2010. Jalankan tanggungjawab anda sebagai ahli PPIMI.

Saturday, January 9, 2010

It's ALL about what's waiting in the Hereafter...

I do love this song, solely because of the lyrics.

Nice song to keep your spirit up and make you want to strive for the best, no matter what happens and no matter whatever stands in your way..

You just got to keep strong & keep moving forward..

So, be patient and struggle hard Nadiah..

Have faith in Allah and let Him take care of the rest.

Remember, it ain't about the struggle and the pain you have to bear,

It ain't about the results you are getting, BUT

It is about how you handle the test being put onto you,

the test of FAITH;

Do men imagine that they will be left (at ease) because they say, We believe, and will not be tested with affliction ?
Al- Ankaboot : 2



After all, It IS ALL about what's waiting for YOU in the Hereafter..

video
The Climb


I can almost see it
That dream I'm dreaming but
There's a voice inside my head sayin,
You'll never reach it,

Every step I'm taking,
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking but I
Got to keep trying
Got to keep my head held high

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm going to have to lose,

Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

The struggles I'm facing,
The chances I'm taking
Sometimes might knock me down but
No I'm not breaking

I might not know it
But these are the moments that
I'm going to remember most yeah
Just got to keep going
And I,
I got to be strong
Just keep pushing on,

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm going to have to lose,

Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm going to have to lose,

Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

Keep the faith
Keep your faith

It's the climb..


p/s : Please,please,please pray for us...Incoming exam : 11 Jan - 20 Jan '10. May Allah ease every path, every move and every thing for Us...Amin.

Sunday, January 3, 2010

C.O.L.D.


It is sooo very hard to stay awake and alert while reading & revising piles of lecture notes when your whole body is begging you to lie on the bed, rest your head and close your eyes.

=(