Monday, May 2, 2011

First Class Honours

Bismillahirramanirrahim..

Otak kian tepu..

Masa kian suntuk..

Baru kini mahu menyesal kerana tidak betul-betul berusaha dan tekun menelaah dan menyiapkan assignments sebelum minggu terakhir ke exam.

Sememangnya tiada istilah study leave. Rotation GP walaupun tiada End of Rotation Exam, tetapi kami disibukkan dengan assignments, jika dikira berjumlah lebih 20+.

Dengan tekanan dan debaran exam final 4th Year yang merangkumi lebih 700 markah daripada keseluruhan 1000 markah untuk Final Year exam nanti. Lebih berat daripada exam final year nanti.

Peratusan exam ini lebih tinggi. Namun, usaha yang dicurahkan tidak mencapai tahap ~ 100%.

Mungkin saya bukanlah pelajar 'scorer' yang sentiasa 1st Class Honours dari segi keputusan
(walaupun peluang untuk mendapat 1st Class dalam RCSI ibarat 1: 100.) namun usaha tetap usaha. InsyaAllah sekurang-kurangnya Honours itu WAJIB untuk dicapai sebagai seorang Muslim.

Walaupun masa kian suntuk dan salah sendiri kerana malas dan tidak konsisten dalam mengulangkaji pelajaran, namun ia bukan alasan untuk mengaku kalah sekarang dan gelisah untuk menghadapi peperiksaan.

Ikut perkiraan, saya hanya ada 5 hari lagi. Dan saya masih belum habis baca Paeds, O&G, Psych apatah lagi Med/Surg & GP.

Esok pula, kelas ada seperti biasa sehingga Khamis. Rabu ada Case presentation dengan GP Tutor. Dan Jumaat pula segala assignments GP perlu dihantar.


Esok - Siapkan 90% assigment & Case Presentations. PM - Habiskan nota Psych.
Rabu : AM - Case Presentation. Habiskan nota O&G.
Khamis : AM - Case files O&G.
Jumaat : Sunflower Paeds. 10% Assignments + Submit before 5.00pm.
Sabtu : Hafal nota Psych & PIL
Ahad : Hafal nota Psych & PIL

Allah.. mencabar sungguh tapi InsyaAllah, selagi ada masa, selagi itu perlu berusaha dan tidak putus asa daripada pertolongan dan rahmat-Nya.

Saya berpegang pada moto ' Shoot for the moon, even if you miss, you will land among the stars"!

Mari berusaha ke arah mendapatkan 1st Class...keputusannya serahkan pada yang Maha Berkuasa. Sesungguhnya segalanya telahpun tertulis dan telah ditentukan.

Baik kita usaha, atau tidak. Segalanya Allah telah tentukan. Yang penting kita sudah berusaha mengikut Sunnatullah & Syariatullah.. sekurang-kurangnya kita tidak akan malu & kecewa kerana kita tahu kita telah berusaha bersungguh-sungguh.

InsyaAllah, Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua dan mengurniakan kejayaan yang mendekatkan diri ini kepada-Nya.

"Tiada ada satu musibah yang menimpa (seseorang) kecuali dengan izin Allah;
Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
(64 : 11)




Semoga Allah beri kekuatan untuk bertemu dengan-Nya...

No comments:

Post a Comment